اضافه کردن ssd به ps5

آموزش قدم به قدم اضافه کردن ssd به ps5

بدون شک یکی از مهم‌ترین مزایای کنسول ps5 نسبت به سری‌های قبلی، سرعت بالای حافظه ssd M.2 به‌کار رفته در آن است. گرچه این حافظه امکان انتقال و بارگذاری سریع‌تر اطلاعات را فراهم می‌کند، اما یک اشکال اساسی برای آن وجود دارد، آن هم این است که باعث کاهش فضای ذخیره‌سازی ps5 می‌شود! در این دوره که بیشتر بازی‌ها نزدیک به 100 گیگابایت حافظه اشغال می‌کنند، حافظه 667 گیگابایتی کنسول ps5 برای گیمرهایی که برای خرید اکانت بازی اقدام می‌کنند، بسیار ناچیز به‌نظر می‌رسد. به همین دلیل اضافه کردن ssd به ps5 بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این مطلب به شما آموزش می‌دهد که چگونه اتصال ssd به پلی استیشن را انجام دهید و برای این کار چه نکاتی را باید درنظر داشته باشید.

آیا نیاز است که حتما ssd را به ps5 اضافه کنیم؟

اگر با حافظه 667 گیگابایتی کنسول خود کنار می‌آیید هیچ اجباری برای اضافه کردن ssd به ps5 وجود ندارد! اما باوجود ssd شما دیگر برای ذخیره انواع بازی‌ها، اسکرین‌شات‌ها، فایل‌های سیستمی و همچنین ویدیوهایی که از بازی‌های خود ریکورد می‌کنید نگرانی نخواهید داشت. بنابراین، اتصال هارد به پلی استیشن به شما کمک می‌کند تا فضای بیشتری برروی کنسول خود داشته باشید، درنتیجه نیازی نیست که دراثر کمبود فضا، بازی‌ها را حذف کرده و مجددا نصب کنید؛ همچنین، می‌توانید با خیالی آسوده فیلم‌ها و عکس‌هایی که از بازی‌های خود ثبت می‌کنید را نگه دارید.

چگونه حافظه ssd را به پلی استیشن اضافه کنیم؟

پیش از اضافه کردن ssd به ps5 مطمئن شوید که کنسول شما از آخرین نسخه پشتیبانی می‌کند. برای آنکه از این موضوع اطمینان حاصل کنید، مانند انتقال اطلاعات از ps4 به ps5 باید به بخش setting و سپس system بروید، به‌ترتیب گزینه‌های System software، System Software Update and Settings و Update System Software را انتخاب کنید. پس از به‌روزرسانی کنسول خود مراحل زیر را در پیش بگیرید:

مرحله اول: خاموش کردن ps5

کنسول خود را خاموش کرده و کابل‌های برق و HDMI را جدا کنید.

مرحله دوم: جدا کردن پنل پایینی

PS5 خود را روی یک سطح صاف طوری قرار دهید که لوگوی آن رو به پایین و دکمه پاور رو به شما باشد. گوشه پایین سمت راست پنل پایین را با دست راست خود و گوشه سمت راست بالا را با دست چپ بگیرید. دستان خود را به سمت چپ بلغزانید تا پنل پایینی خارج شود.

مرحله سوم: باز کردن محفظه SSD

پس از باز کردن پنل پایینی با محفظه ssd مواجه خواهید شد. یک پیچ گوشتی تهیه کرده و پیچ آن را باز کنید. با باز کردن پیچ، پوشش این محفظه باز خواهد شد.

مرحله چهارم: باز کردن پیچ و تنظیم ssd

پیچ و مهره‌ای که برای محکم کردن SSD در آخرین جایگاه وجود دارد را باز کنید. سپس، متناسب با سایز ssd جدید آن را در یکی از محل‌های مشخص‌شده قرار دهید.

مرحله پنجم: وارد کردن SSD

با استفاده از بریدگی روی کارت SSD، آن را در جای خود تراز کنید. کارت SSD را با زاویه مورب رو به بالا وارد کنید، سپس انتهای دیگر SSD را به سمت پایین فشار دهید.

مرحله ششم: وارد کردن پیج و مهره

پیچ گرد را در سوراخی که در انتهای آن با اندازه کارت ssd تطابق دارد قرار دهید. سپس، با استفاده از نگهدارنده آن را پیچ کنید. مطمئن شوید که کارت SSD را سفت نگه داشته است.

مرحله هفتم: بستن درپوش

درپوش محفظه ssd را سر جای خود قرار دهید، انتهای دیگر را با استفاده از پیچی که آن را در جای خود نگه داشته است، به سمت پایین پیچ کنید.

مرحله هشتم: قرار دادن پنل پایینی

پنل پایینی را دوباره روی PS5 قرار دهید. این پنل را کمی دورتر از لبه پایینی قرار داده و سپس آن را در جای خود بلغزانید تا جای بگیرد.

مرحله نهم: وصل کردن ps5

پس از اضافه کردن ssd به ps5، کنسول خود را روشن کنید. کابل‌های مربوطه را وصل کرده و دکمه PS روی کنترلر یا دکمه پاور در جلوی کنسول را فشار دهید تا روشن شود.

مرحله نهایی: فرمتssd

هنگامی که PS5 خود را دوباره روشن کردید، راهنمای فرمت‌بندی را هنگام راه‌اندازی مشاهده خواهید کرد. Format M.2 SSD را روی صفحه انتخاب کرده و دستورالعمل‌ها را برای فرمت SSD دنبال کنید. پس از تکمیل، می‌توانید از SSD جدید M.2 به‌عنوان فضای ذخیره‌سازی PS5 خود استفاده کنید.

پلی استیشن از چه نوع حافظه ssd پشتیبانی می کند؟

جهت اتصال ssd به پلی استیشن پیش از خرید باید درنظر داشته باشید که در کنسول ps5 چه ssdهایی پشتیبانی می شود؟ ویژگی‌هایی که درایو مورد نظر باید داشته باشد را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

رابط PCI-Express Gen4x4 supported M.2 NVMe SSD (Key M)
حافظه از ۲۵۰ گیگابایت تا ۴ ترابایت
سایز پشتیبانی شده 2230, 2242, 2260, 2280, 22110
ابعاد در زمان اتصال هیت سینک عرض : تا ۲۵ میلی‌متر

طول: ۳۰/۴۲/۶۰/۸۰/۱۱۰ میلی‌متر

ضخامت: کمتر از ۱۱.۲۵ میلی‌متر (کمتر از ۸.۰ میلی‌متر بالای بورد و کمتر از ۲.۴۵ میلی‌متر پایین بورد)

سرعت خواندن ۵.۵۰۰ مگابایت در ثانیه یا سریع‌تر
نوع سوکت Socket 3 (Key M)

 همچنین، توجه داشته باشید که SSD M.2 باید از نسل چهارم PCIe باشد، به عبارت دیگر از نسل سوم و پایین‌تر پشتیبانی نمی‌شود. علاوه‌بر آن، ssd خریداری شده حتما باید از سرعت بیشتر از ۵۵۰۰ مگابایت در ثانیه پشتیبانی کند. این حافظه را حتما همراه با هیت سینگ خریداری کنید تا قابلیت اتصال آن به کنسول فعال شود.

نحوه ذخیره سازی اطلاعات ps5 به حافظه ssd

پس از اتصال حافظه ssd به کنسول اگر می‌خواهید اطلاعات کنسول خود را به آن وارد کنید. وارد Game Library شوید. سپس، برروی کنترلر خود دکمه Options را انتخاب کنید. درنهایت گزینه Move Games and Apps را بزنید. در صفحه نمایان شده، گزینه Items You Can Move to M.2 SSD (آیتم‌هایی که می‌توانید به ام.۲ SSD منتقل کنید) را انتخاب کنید. با انتخاب تیک هر آیتم و با انتخاب گزینه move، می‌توانید آنها را به حافظه انتقال دهید. درصورت نیاز هر زمان که بخواهید می‌توانید برای انتقال اطلاعات از هارد به پلی استیشن اقدام کنید.

نحوه جدا کردن حافظه ssd از پلی استیشن

برای جدا کردن حافظه ssd از پلی استیشن ابتدا آن را خاموش کرده و تمام کابل‌ها از جمله کابل برق را از آن جدا کنید. سپس، چند لحظه منتظر بمانید تا کنسول خنک شود. آن را برروی یک سطح صاف قرار دهید، به‌طوریکه لوگوی ps5 به سمت شما باشد. دست راست‌تان را در سمت راست پایین و دست چپ خود را در سمت چپ بالا قرار دهید و پنل را به سمت چپ بکشید. با کمی فشار پنل از جای خود درمی‌آید. در مراحل بعد، پیچ کاور اسلات SSD و سپس پیچ M.2 SSD را با پیچ‌گوشتی مناسب باز کنید. با باز کردن آن درایو حافطه را مشاهده خواهید کرد. لبه آن را نگه دارید و به‌صورت مورب به سمت بالا بکشید تا خارج شود.

نکات مهم قبل از خرید ssd برای اتصال به پلی استیشن

درادامه، مهم‌ترین نکاتی که برای خرید و اضافه کردن ssd به ps5 خود باید درنظر داشته باشید را بررسی می‌کنیم:

  • کارت ssd مورد نظر باید حداکثر 25 میلی‌متر عرض و کمتر از 11.25 میلی‌متر ضخامت داشته باشد تا به‌خوبی در ps5 جای بگیرد.
  • Ssd مورد نظر باید NVMe و از نوع Socket 3 یا همان Key M باشد، چراکه سرعت خواندن اطلاعات را افزایش می‌دهد.
  • به طورکلی، بهتر است جهت خرید SSD حافظه کمتر از 512 گیگابایت را درنظر نگیرید، مگر اینکه درمورد هزینه‌ها محدودیت داشته باشید.
  • درایو SSD باید با هیت سینک به PS5 متصل شود بنابراین هنگام خرید این مورد را درنظر داشته باشید.
  • سرعت خواندن اطلاعات توسط حافظه ssd باید 5500 مگابایت بر ثانیه یا بیشتر باشد.

سوالات متداول

  1. آیا می توانیم درایو SATA به PS5 متصل کنیم؟

خیر M.2 SATA SSD در پلی استیشن 5 پشتیبانی نمی‌شوند.

 

  1. آیا امکان فرمت بخشی از حافظه2 SSD روی PS5 وجود دارد؟

خیر، باید حافظه M.2 SSD را کاملا فرمت کنید.

 

  1. آیا اتصال هیت سینک اضافی به2 SSD با هیت سینک داخلی توصیه می‌شود؟

خیر، درصورتی که M.2 SSD شما دارای هیت سینک داخلی است، بهتر است از اضافه کردن هیت سینک اضافی خودداری کنید تا از کاهش عملکرد هیت سینک داخلی M.2 SSD جلوگیری شود.

 

  1. تفاوت استفاده از2 SSD با اتصال حافظه خارجی USB چیست؟

بازی‌های پلی استیشن ۵ روی M.2 SSD قابل بازی‌ هستند و به‌صورت مستقیم قابلیت دانلود و به‌روزرسانی روی M.2 SSD  را دارند.

 

  1. پلی استیشن از چه نوع ssd هایی پشتیبانی می کند؟

SSD M.2 باید از نسل چهارم PCIe باشد و از سرعت بیشتر از ۵۵۰۰ مگابایت در ثانیه پشتیبانی کند.

 

  1. ویژگی های مهم در هنگام خرید حافظه ssd چیست؟

رابط PCI-Express Gen4x4 supported M.2 NVMe SSD (Key M)، حافظه ۲۵۰ گیگابایت تا ۴ ترابایت و سایز2230, 2242, 2260, 2280, 22110 از ویژگی‌های مهم آن هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *