تفاوت های ریمیک، ریمستر و ریبوت

تفاوت های ریمیک، ریمستر و ریبوت در بازی‌ها چیست؟

سری به صفحات اخبار روز دنیای ویدئو گیم در رسانه‌های مطرح جهان می‌زنیم:

“احتمال ریبوت شدن سری بازی رزیدنت ایول وجود دارد”

“نسخه ریمستر شده بازی The Last of US Part II برای پلی‌ استیشن 5 منتشر شد”

“ریمیک بازی رزیدنت ایول 4 با گذشت یکسال از عرضه، همچنان فروش خوبی را تجربه می‌کند”

ریمیک، ریبوت، ریمستر. کلماتی که دست کم در پنج سال اخیر، بیش از پیش در دنیای بازی های ویدئویی به گوش می‌رسند و سازندگان بسیاری از بازی‌های قدیمی، با انگیزه‌های مختلفی به تولید و انتشار این نسخه از بازی‌هایشان ترغیب شده‌اند. اما تفاوت ‌های ریمیک، ریمستر و ریبوت چیست؟ هدف سازندگان از روایت دوباره داستان‌های قدیمی، با استفاده از مکانیک‌های بهبود یافته در چیست؟

در ادامه به بررسی این تعاریف و فرق ریمیک، ریمستر و ریبوت با یکدیگر می پردازیم و چندین نمونه از بازی‌های هر دسته را معرفی می‌کنیم که می‌توانید از صفحه فروشگاه پارسه گیم اکانت بازی قانونی هر نسخه را خریداری کنید. در ادامه همراه مجله پارسه گیم باشید.

فهرست مطالب

نسخه ریمیک بازی‌ چیست؟ (remake)

در سال‌های اخیر و به خصوص با آغاز رقابت کنسول‌ها در نسل نهم و نیز عرضه نسل جدید دیگر سخت افزار‌ها، استودیو‌های بازی‌سازی نام آشنای متعددی تصمیم به ریمیک یا بازسازی کردن بازی‌های قدیمی خود گرفتند. همانطور که از نام آن پیداست، در فرایند ریمیک کردن، بازی کاملا بازسازی می‌شود و کدنویسی‌های اولیه گرفته تا ضبط موشن کپچر‌ها، صداگذاری‌ها و موارد دیگر همه و همه از ابتدا انجام می‌شوند.

اما موردی که در ریمیک کردن یک بازی اهمیت زیادی دارد و از طرفی نیز مرز بین ریمیک و ریبوت را تعیین می‌کند، آن است که در فرایند ریمیک کردن یک بازی، توسعه دهندگان سعی می‌کنند تا حد امکان به بازی اصلی وفادار باشند. این موضوع بیشتر از همه در زمینه محتوای داستانی و نیز شیوه داستان سرایی بازی نمود پیدا می‌کند چرا که آنچه یک بازیکن بازی‌های ویدیویی از نسخه ریمیک یک بازی انتظار دارد، روایت همان داستان اورجینال، با استفاده از ابزار‌ها، مکانیسم‌ها و نیز مکانیک‌های بروز و متناسب با نسل جدید سخت افزار‌ها است.

هر چند اگر بازی اورجینال چندان هم قدیمی نباشد و مکانیک‌های آن همچنان و با استفاده از سخت افزار‌های جدید قابل تجربه باشند می‌توان انتظار داشت که توسعه دهندگان نسخه ریمیک بازی در زمینه‌هایی فراتر از صرفا داستان، به بازی اصلی وفادار باشند.

چند نمونه از بازی‌هایی که نسخه ریمیک آن‌ها منتشر شده است؟

  • بازی The Last of Us Part 1: شاید بهترین مثال آن نسخه ریمیک بازی The Last of Us Part 1 باشد چرا که بسیاری از بازیکنان عقیده داشتند فیزیک و حتی جلوه های بصری بازی اورجینال حتی پس از گذشت 9 سال همچنان خوب عمل می‌کردند و بازی اصلی را اثری می‌دانستند که با گذشت این مدت از تولید و عرضه‌اش، هنوز می‌تواند تجربه‌ای دلچسب را به بازیکنان جدید و قدیمی خود عرضه کند.
  • بازی Demon’s souls: از دیگر بازی‌هایی است که در سال‌های اخیر (سال 2020) و به صورت انحصاری برای کنسول نسل نهمی سونی عرضه شد و به شدت مورد تحسین منتقدان و بازیکنان قرار گرفت. ریمیک این عنوان واقعا چیزی فراتر از بازسازی بصری بازی ارائه کرد و حتی در برخی مواقع به عناصری برمی‌خوردیم که در بازی اصلی وجود نداشتند. برای مثال در زمینه دیالوگ، هرچند استودیو بلوپرینت با وفاداری کامل به بازی اصلی، از صداپیشگان همان بازی برای ضبط دیالوگ‌ها استفاده کرده بود، اما گاهی می‌دیدیم که چند خط به دیالوگ‌های برخی شخصیت ها اضافه شده است.
  • بازی Resident evil 4: از دیگر ریمیک‌های به شدت مورد تحسین، که زمان زیادی هم از عرضه آن نمی‌گذرد، بازیResident evil 4 است. عنوانی که عرضه آن در سال گذشته سبب شد شرکت کپکام بار دیگر مورد ستایش گسترده منتقدان و طرفداران قدیمی و جدید مجموعه قرار بگیرد و از نظر مالی نیز فروش بسیار موفقی را تجربه کند. در مورد رزیدنت ایول 4 نیز، در کنار ارتقای چشم نواز گرافیکی، مدرن شدن مکانیسم‌های بازی و دیگر بهبود‌های نسخه ریمیک نسبت به بازی اورجینال، از مهمترین عوامل موفقیت و استقبال از آن را می‌توان پایبندی و وفاداری به نسخه اصلی دانست.

نسخه ریمیک بازی و تفاوت آن با نسخه ریبوت و ریمستر

نسخه ریمستر بازی چیست؟ (remaster)

میزان تغییرات در بازی بازعرضه شده همیشه هم به آن گستردگی نیست که بتوان آن را بازسازی خطاب کرد. در این موارد بازی سازان با انگیزه‌های مختلف تصمیم می‌گیرند از منظرهای مختلف، دستی به سر و گوش بازی قدیمی خود بکشند و با بهبود‌های جزئی که گاهی از ارتقای سطحی بصری نیز فراتر نمی‌رود، آن را مجددا و این بار با برچسب “ریمستر” به بازار عرضه کنند.

بسیاری از بازیکنان علت ریمستر شدن بازی‌ها را صرفا انگیزه‌های مالی توسعه دهندگان می‌دانند و اعتقاد دارند این عناوین ارزش خرید و تجربه را ندارند و ترجیح می‌دهند پول خود را صرف خرید بازی‌های جدید یا دست کم بازی‌های قدیمی بازسازی شده کنند.

اما نسخه ریمستر بازی‌ها همیشه هم بد عمل نمی‌کنند. توسعه دهندگان مجموعه کالاف دیوتی پس از گذشت سالها از عرضه سری مدرن وارفر، نسخه ریمستر شده نسخه اول و دوم این سری را راهی بازار کردند که نظر بصری در سطح مطلوبی قرار داشت و مشکلات فنی بزرگی درآنها به چشم نمی‌خورد.

چند نمونه از بازی‌هایی که نسخه ریمستر آن‌ها منتشر شده است؟

  • بازی لست آو آس پارت2: درمورد نسخه ریمستر شده بازی لست آو آس پارت 2، هرچند در کنار بهبود جزئی باز از نظر بصری، آیتم های مختلفی از جمله امکان تجربه مراحل حذف شده و یا حتی مود روگ لایک به بازی اضافه شده بود، اما همچنان بازیکنان را راضی نمی‌کرد و آن‌ها این عنوان را چیزی جز عرضه دوباره یک عنوان موفق به بازار برای کسب درآمد بیشتر از آن، نمی‌دیدند.
  • بازی‌های جی ‌تی ‌ای: از دیگر عناوین ریمستر عرضه شده به بازار در سالهای اخیر، سه گانه بازی‌های جی ‌تی ‌ای بود که احتمالا حواشی آن را که حتی تا مدتی نگاه جامعه بازیکنان را به عناوین ریمستر به کلی منفی کرد از یاد نبرده‌اید. در این سه گانه سعی شده بود برخی مکانیسم های بروز صنعت بازی( مثلا بارگذاری مجدد مراحل از چک پوینت‌ها) که نبود آن‌ها بازیکن امروزی را آزار می‌داد و مانع از تجربه این سه بازی نوستالژی و دوست داشتنی توسط بازیکن جدید می‌شد، به بازی اضافه شود و از طرفی نیز بهبود بصری بازی دلیلی برای تجربه مجدد آن توسط بازیکنان قدیمی باشد. اما در نهایت کار آن طور که باید پیش نرفت و بازی با مجموعه‌ای از مشکلات فنی بدست بازیکنان رسید.

تفاوت نسخه ریمسر بازی با ریبوت و ریمیک

نسخه ریبوت بازی چیست؟ (reboot)

گاهی، کار از بازسازی نسخه اصلی با حفظ داستان و روایت، فراتر می رود و اثری کاملا نو خلق می‌شود که می تواند رخدادها، شخصیت‌ها و حتی مکان و زمان بازی اصلی را نیز دستخوش تغییر کند. وقتی ریبوت اثری را تجربه می‌کنید که قبلا بازی اورجینال آن را بازی کرده‌اید، نباید انتظار روایت داستان قبل با همان رخدادها و شخصیت‌ها را داشته باشید چرا که یک بازی ریبوت، یک اثر خلق شده از صفر است و می‌تواند شامل اتفاقاتی در جریان داستان و یا مکانیسم‌هایی در گیم پلی باشد که هیچ ربطی به بازی اصلی پیدا نمی‌کنند.

چند نمونه از بازی‌هایی که نسخه ریبوت آن‌ها منتشر شده است؟

  • سری مدرن وارفر: بهترین مثال بازی‌های نسخه ریبوت، سری مدرن وارفر از مجموعه کالاف دیوتی است. اکتیویژن بلیزارد طی تصمیمی جسورانه در سال 2019 اولین نسخه از سری جدید مدرن وارفر را روانه بازار کرد که در آن علاوه بر برخی شخصیت‌هایی که در نسخه‌های اصلی بازی نیز حضور داشتند و حس نوستالژی را به بازیکنان قدیمی مجموعه القا می‌کردند، شخصیت‌های جدید بسیاری نیز به بازی اضافه شده بودند و مسیر داستان بازی نیز دستخوش تغییرات گسترده‌ای شده بود. این بازی با استقبال خوب بازیکنان جدید و قدیمی مجموعه همراه شد و توسعه دهندگان را به کار برروی دیگر نسخه‌های این سری ترغیب کرد که حاصل آن ساخت و انتشار نسخه‌های دوم و سوم سری مدرن وارفر درسال های 2022 و 2023 شد که این دو نسخه علی رغم اینکه نتوانستند به اندازه نسخه اول کم نقص عمل کنند، اما فروش قابل توجهی را تجربه کردند و شاید همین دلیلی باشد که اکتیویژن احتمالا به سراغ ریبوت دیگر سری‌های مجموعه کالاف دیوتی از جمله
  • بلک آپس برود: بازی گاد آو وار اما وقتی از یک ریبوت حرف می‌زنیم، شاید بهترین مثال بازی گاد آو وار 2018 باشد. چرا که در این بازی، علاوه بر تغییرات گسترده بر روی شخصیت پردازی، داستان و نیز شیوه روایت داستانی، مکانیسم‌های بازی نیز دگرگون شدند و بسیاری از افرادی که با نسخه‌های قدیمی گاد آو وار ارتباط برقرار نمی‌کردند، حالا بواسطه این مکانیسم‌ها ترغیب به تجربه کردن بازی شدند و برای آن که درک درست‌تری از کلیت داستان نیز داشته باشند، حتی به سراغ تجربه نسخه‌های قدیمی نیز رفتند.

نتیجه‌گیری در مورد تفاوت های ریمیک، ریمستر و ریبوت

در بالا به طور کامل در مورد سه کلیدواژه ریمیک، ریمستر و ریبوت صحبت کردیم. به طور خلاصه تفاوت‌های ریمیک، ریمستر و ریبوت در میزان بازسازی و تغییرات بازی نسبت به نمونه اولیه است. توسعه دهندگان طی ریمستر کردن یک عنوان، در پی عرضه اثری شسته رفته‌تر از نظر بصری و نیز بهبود‌های جزئی در بازی‌اند در حالی که طی ریمیک کردن یک بازی، آن بازی با حفظ پایه‌های داستانی و شخصیت‌های خود، از نو ساخته می‌شود و در ریبوت، حتی همین پایه‌های داستانی نیز مطرح نیستند و ممکن است بازی حاصل اثری کاملا متفاوت نسبت به بازی اصلی باشد و رخداد‌هایی را در آن ببینیم که با تجربه بازی اورجینال نیز برایمان قابل پیش‌بینی نباشد. برای استفاده از هریک از نسخه‌های بالا می‌توانید با ساخت اکانت Ps5 بازی مورد نظر خود را پیدا کنید و از آن لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *