یکی از محبوب ترین بازی های جهان که نوجوانان ایرانی با آن خاطره بسیار زیادی دارند، سری بازی های Grand Theft Auto است. این بازی توسط شرکت راکستار عرضه شده بود و با تولید هر سری این بازی می‌توانید پیشرفت نسخه هر بازی را مشاهده کنید. (از نسخه دو بعدی جی تی ای تا نسخه های با گرافیک این بازی پرطرفدار) البته که ما در این مقاله به دنبال رتبه بندی جی تی ای هستیم و به نوعی که بهترین نسخه این بازی و بد ترین نسخه آن را به شما علاقه مندان به حوزه گیم معرفی کنیم.

تا به الان نسخه های نسبتا زیادی از سری بازی جی تی ای منتشر شده است. اولین سری که این بازی منتشر شد، قطعاً که کیفیت بازی و داستان و گیم پلی و... اصلاً جذاب نبود (البته در آن برهه زمانی که این سری بازی منتشر شد بسیاری از بازی ها دو بعدی بودند) ولی شرکت راکستار درک کرد که علاقه مندان به بازی Grand Theft Auto در حال افزایش است و به این دلیل تصمیم گرفت که سری های بعدی این بازی را منتشر کند.

با منتشر شدن سری های بعدی بازی جی تی ای می‌توان پیشرفت نقشه و گرافیک و داستان بازی را مشاهده کرد، به گونه ایی که پلیر را ترغیب کند تا ساعت ها پای این بازی بنشیند تا مراحل جذاب آن را به اتمام برساند. آخرین نسخه ایی که از بازی جی تی ای منتشر شد، به سال 2013 بازخواهد گشت (بازی جی تی ای وی) که در آن سال ها نیز کنسول پی اس فور نیز عرضه شد. تا به الان نیز نسخه ریمستر سری های قبل بازی جی تی ای نیز منتشر شده است. با ما همراه باشید تا از رتبه بندی بازی Gta با خبر شوید و بهترین و بدترین نسخه جی تی ای را بشناسید.

فهرست مطالب

رتبه بندی بازی جی تی ای از بدترین به بهترین

همان‌طور که در بخش قبلی هم که ذکر شد، سری بازی Grand Theft Auto (جی تی ای) تعداد نسخه های زیادی منتشر کرده است که بین هواداران برای انتخاب بهترین و بدترین نسخه بحث است. در این بخش شما را با رتبه بندی جی تی ای رو به رو خواهیم کرد و نقاط قوت و ضعف هر سری را عنوان می‌کنیم:

۱۰. Grand Theft Auto :

خب دهمین نسخه پرطرفدار سری بازی جی تی ای متعلق به Grand Theft Auto است. همیشه تمامی بازی ها در نسخه اول خود نمی‌توانند بهترین عملکرد را نشان دهند، زیرا به بازخورد مخاطب نیز نیاز خواهند داشت. (به عنوان مثال بازی جی تی ای یک بازی سبک آزاد و داستانی است. یعنی پلیر با توجه به میل خود می‌تواند مراحل را بر اساس داستان بازی طی کند و یا آن که با انتخاب خود و آزادانه مراحل را طی کنید و این موضوع وابسته به انتخاب خود پلیر است)

اولین نسخه این بازی که در سال 1997 منتشر شد، به عنوان ضعیف ترین سری بازی جی تی ای رتبه بندی میشود. دزدیدن و کشتن و رانندگی و کار های غیر قانونی گیم پلی سری اول بازی جی تی ای است. داستان سری بازی Grand Theft Auto کاملاً ضعیف بود (البته نسبت به سری های بعدی خود، البته که در سال 1997 جزء بهترین بازی ها تلقی می‌شد و به نوعی توانست که فروش بسیار بالایی نیز داشته باشید و در رنک خوبی هم قرار گیرد)

Grand Theft Auto

۹ – Grand Theft Auto Liberty City Stories :

بهتر است بدانید که بازی Grand Theft Auto: Liberty City Stories اولین بازی سه بعدی در جهان بود که توسط شرکت قدرتمند راکستار به کاربران ارائه شد. (البته برای کنسول دستی) این بازی ابتدا با عنوان جی تی ای 3 شناخته شد و برای سیستم عامل پی اس پی عرضه شده بود. (سال 2005 عرضه شد)

داستان این بازی در رابطه با شخصیت تونی سیپریانی است که خلافکار بوده و از طرفی در ابتدای بازی جی تی ای 3 با آن آشنا خواهید شد. اما باید به گیم پلی این بازی نیز توجه کنیم، در گیم پلی این بازی می‌توان به تغییرات زیادی اشاره کرد. همانند اضافه شدن جزئیات (همانند چراغ راهنما با تغییر رنگ و خیابان های رنگارنگ) همچنین اضافه شدن موتور سیکلت به بازی. اما یکی از معایب بزرگ این سری بازی، حذف شدن بالگرد و هواپیما بود. البته که شما در این سری بازی می‌توانید آهنگ های دلخواه خودتان را به هنگام بازی کردن پلی کنید، تمامی این عوامل باعث شد که این سری در رتبه بندی جی تی ای ،رتبه 9 را تصاحب کند.

Grand Theft Auto Liberty City

8Grand Theft Auto Chinatown Wars :

رسیدم به رتبه 8 سری بازی جی تی ای در لیست رتبه بندی جی تی ای که متعلق به سری Chinatown Wars است. در این سری بازی شما شاهد اضافه شدن دوربین ایزومتریک به بازی هستید به نوعی که در سال 2009 کمتر بازی هایی از این نوع ساز و کار استفاده می‌کردند. این سری بازی برای کنسول نیتنیدو منتشر شد و داستان کاملاً جدید را ارائه می‌داد.

داستان این بازی به گونه ایی بود که شخصیت اصلی بازی (هوانگ لی) باید یک شمشیر قدیمی را به عموی خود تحویل می‌داد و این شمشیر جزئی از میراث خانوادگی آن ها بوده است. به این دلیل به شهر لیبرتی سیتی می آید و به هنگام تحویل دادن این شمشیر با انواع رویداد های مختلف ناخوشایند رو به رو میشود.

گیم پلی این بازی خوب بود و شما می‌توانستید سوار ماشین و موتور و هواپیما و بالگرد شوید ولی زمانی که شما کار خلافی انجام میداد پلیس ها به دنبال شما خواهند افتاد و تنها راه خلاص شدن از پلیس ها کشتن آن ها است. (غیر از این اگر شما کاری انجام دهید، توسط پلیس ها دستگیر خواهد شد بدون هیچ شکی ) تمامی این ویژگی ها باعث شد تا در لیست رتبه بندی بازی Gta رتبه 8 را تصاحب کند.

7- Grand Theft Auto Vice City Stories :

بازی Vice City Stories رتبه هفتم را در لیست رتبه بندی بازی جی تی ای تصاحب می‌کند. قبل از این سری بازی، شرکت راکستار نسخه وایس سیتی جی تی ای را منتشر کرد که پلیر های زیادی از آن رضایت داشتند و به نوعی از جمله سری های موفقیت آمیز بازی جی تی ای تلقی می‌شد.

شرکت راکستار تصمیم گرفت که برای کنسول پی اس پی نیز سری وایس سیتی را طراحی کند تا کاربران را کنسول پی اس پی بتوانند آن را بازی کنند. اما دقیقاً نسخه وایس سیتی برای پی اس پی نیز منتشر شد؟ قطعاً که خیر. قطعاً که نمی‌شد خیابان ها، داستان و مراحل صفر تا صد بازی و از طرفی وسایل نقلیه را برای پی اس پی فراهم کنند، به این دلیل تصمیم گرفتند که بسیاری از این ویژگی ها نسخه اصلی وایس سیتی را حذف و به نوعی یک نسخه جمع جور جی تی ای را منتشر کنند.

داستان این بازی به قبل از سری وایس سیتی بر می‌گردد، به گونه ایی که شخصیت اصلی این سری بازی (وکتور ونس) در اوایل بازی عضو ارتش است و برای آن مشکلات اقتصادی ایجاد مشود و برای رهایی و فرار کردن از مشکلات اقتصادی دست به کار های غیر قانونی میزند. نتیجه اعمال او، اخراج از ارتش میشود و حالا باید برای رهایی از بحران اقتصادی به دنبال راه های دیگر باشد. (داستان این بازی کاملاً جذاب بوده و به نوعی که پس از سال ها جزء بازی های محبوب کنسول پی اس پی نیز تلقی میشود)

6- Grand Theft Auto 2 :

در رتبه بندی جی تی ای ، سری بازی جی تی ای 3 جایگاه ششم را گرفته. این سری بازی نسبت به سری های بعدی کاملاً فرق دارد و داستان بازی کلاً فرق داشته. در سری اول بازی جی تی ای شما شاهد گرافیک دو بعدی بودید به صورتی که نه گیم پلی این بازی جذاب بود و از طرفی داستان جذابی هم نداشت. (البته بهتر است بدانید که جی تی ای 2 در سال 1999 عرضه شد)

شما در نسخه دوم جی تی ای فقط و فقط باید آشوب کنید، با ایجاد هرج و مرج و کار های غیر قانونی در محیط بازی به شما امتیاز داده میشود و هر چقدر هم که امتیاز شما افزایش یابد قطعاً که مراحل بازی باز خواهند شد. (یعنی شرط باز شدن مراحل جدید بازی افزایش امتیاز است، شما برای افزایش امتیاز نیز باید آشوب کنید)

5- GTA III :

جی تی ای 3 یکی از بهترین نسخه های جی تی ای باید که در زمان عرضه آن هر استودیویی جرئت پیاده سازی آن را نداشت. جی تی ای 3 به عنوان یکی از بهترین بازی های سه بعدی یاد میشود که تغییرات بزرگی در نسل بازی های سه بعدی داشت و افزایش نقشه بازی به همراه اضافه شدن مراحل جدید باعث شد که تبدیل به بهترین نسخه بازی جی تی ای شود.

داستان این بازی در شهر خیالی لیبرتی سیتی شروع میشود که این شهر شبیه به شهر بزرگ نیویورک است. شخصیت اصلی این بازی کلاود است که همسرش به آن خیانت می‌کند و تصمیم انتقام می‌گیرد. گیم پلی این سری بازی جی تی ای کاملاً مناسب و استاندارد است و شما به هنگام رانندگی و از طرفی شخصیت های دیگر بازی و محیط داخل بازی و... به خوبی طراحی شده‌اند که شما با بازی کردن حس خوبی دریافت خواهید کرد.

4-   GTA IV :

در جدول رتبه بندی جی تی ای این سری بازی در جایگاه چهارم قرار گرفته است. پس از چهار سال که نسخه جذاب و پر طرفدار بازی جی تی ای سن آندرس منتشر شد، تیم راکستار برای کنسول پلی استیشن 3 و ایکس باکس 360 و پی سی این بازی را منتشر کرد. پیشرفت گرافیکی بسیار خوب و واقعی تر شدن محیط این بازی همه طرفداران را میخ کوب کرد. (به گونه ایی که شما انگار دارید در دنیای واقعی بازی می‌کنید)

جی تی ای آی وی کاملاً ادامه جی تی ای 3 بود و راکستار شهر لیبرتی سیتی را به گونه ی جذابی طراحی کرده‌اند که به شما حال و هوای شهر نیویورک را بدهد و شما حس کاملاً واقعی داشته باشید. (هم به لحاظ ظاهری و هم شخصیت های بازی)

داستان این بازی به گونه ایی است که شخصیت اصلی آن یعنی نیکو بلیک به خیال رسیدن به مهاجرت آمریکا است و به این دلیل به آمریکا مهاجرت کرده و پیش پسر عموی خود می‌رود. طی این سفر رویای آن نابود و با مشکلات زیادی رو به رو میشود.

GTA IV

3- Grand Theft Auto Vice City :

جی تی ای وایس سیتی یکی از سری بازی های موفق جی تی ای است که در رتبه بندی جی تی ای جایگاه 4 را متعلق به خود می‌کند. شما در این سری بازی با حال و هوای کاملاً شاد تر رو به رو خواهید شد و حس کاملاً سر زندگی را به پلیر بازی ارائه می‌دهد.

داستان این بازی در سال 1986 سپری می‌کند و در رابطه با ماجرای تامی ورسیتی است که قرار است یک معامله مواد مخدر بزرگ انجام دهد که ناگهان با دشمنان رو به رو میشود.

سری بازی Vice City به خوبی توانست دهه هشتاد را معرفی کند و به نوعی حال و هوای آن زمان را به پلیر منتقل کند. (مراحل این بازی نسبتا جذاب بود ولی نقشه این بازی بسیار کوتاه و عیب و ایراد داشت)

2- Grand Theft Auto San Andreas :

خب رسیدم به رتبه دوم بهترین سری بازی جی تی ای که متعلق به نسخه سن آندریاس است. راکستار اکثر طرفداران خود را مدیون این نسخه بازی هستند، جی تی ای سن آندریاس اولین بازی در سال 2004 منتشر شد و این بازی نسبت به سری های قبل از لحاظ گرافیکی پیشرفت کاملاً مناسب داشت.

نقشه این سری بازی شامل سه شهر می‌شد، لس آنجلس و سان فیرو و لاس وگاس. در ابتدای شروع بازی شما در لس آنجلس حضور دارید و نمیتوانید به دو شهر دیگر بازی بروید (اگر به دو شهر دیگر این بازی بروید، دارای 5 ستاره خواهید شد و پلیس ها به دنبال شما خواهند افتاد) برای دسترسی داشتن به شهر های دیگه باید مراحل بازی را طی کنید.

داستان این بازی بسیار جذاب بود و پس از سال ها که می‌گذرد، بسیاری از افراد داستان نسخه سن آندریاس را به عنوان بهترین داستان بازی جی تی ای می‌شناسند. کارل جانسون معروف به سی جی که فردی سیاه پوست است، پس از سال ها به لس آنجلس می آید که منتهی زمانی که سوار تاکسی است رئیس پلیس به سراغ آن آمده و در منطقه بالاستا ها آن را پیاده می‌کند. حالا سی جی باید به دنبال خانواده قدیمی خود بگردد.

گیم پلی این بازی بسیار جذاب و تغییرات بسیار زیادی داشته است، می‌توان به نقشه گسترده این بازی اشاره کرد و از طرفی خودرو های گوناگون و کازینو ها و دستگاه های بازی و شخصیت های بازی و... که همگی تغییر زیادی داشتند و به نوعی تحول در این سری بازی ایجاد شد.

san

1- Grand Theft Auto V :

اما بهترین نسخه جی تی ای که جایگاه اول را به دست آورده، جی تی ای وی است. این بازی در سال 2013 منتشر شد که در آن سال به عنوان بهترین بازی و از طرفی تا به الان نیز به عنوان یکی از بهترین ها یاد میشود.

گیم پلی این بازی کاملاً جدید و جذاب است و به نوعی شما در این بازی می‌توانید روی سه شخصیت سوئیچ کنید و هر یک از آن ها را انتخاب کنید. فرانکلین اولین شخصیت بازی است که یک گانگستر جاه طلب است. مایکل یک دزد بازنشسته است که مشکلات زیادی دارد و ترور که یک خلاف کار و قاتل یک جانی تمام اعیار در این بازی است.

راکستار برای سه شخصیت خود این بازی پس زمینه و داستان متفاوت و جذابی تعیین کرده که فضای خسته کننده برای پلیر ایجاد نشود. سیستم رانندگی در این بازی، شخصیت ها و کیفیت چهره افراد، خودرو ها و موتور سیکلت ها، بالگرد و هواپیما ها در این بازی تغییرات بسیار زیادی داشتند و به نوعی که این سری بازی جزء شاهکار چند سال اخیر در دنیای گیم یاد میشود.

5 دیدگاه در “رتبه بندی بازی جی تی ای GTA از بدترین رتبه به بهترین

  1. علیرضا حایر گفت:

    دقیقا همینه…

  2. saeid hosseiny گفت:

    فقط یه مرحله ای بود فکر کنم نسخه 3، باید با هلیکوپتر جعبه جابجا میکردی تو ساختمان که واقعا سخت بود ، یادش بخیر

    1. امین کوهیان گفت:

      دقیقا
      وایس سیتی این مرحله رو داشت

    2. Hassanmoslemi گفت:

      سن آندرس به نظر من بهترینه

  3. Mrxpwr1999 گفت:

    لیبرتی سیتی دنیایی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *